Management, advies en coaching binnen ruimtelijke ordeningsprojecten

De elevator-pitch: De 2e stap in het aanspreken.
Doe eerst dit.



Ik kom het nu zo vaak tegen. Adviseurs willen je aan de “elevator-pitch” hebben. Kijk maar op Linked-in hoeveel aanbieders er zijn. Ieder zichzelf respecterend bedrijf en persoon moet aan “de pitch”.

Ik geloof er niet in dat je een standaard verhaal van één minuut in een lift of op straat of waar dan ook, gaat houden. Wie luistert er nu één minuut naar een wildvreemde. Bewezen is dat in 2 seconden een klik ontstaat. Ga daar maar aan staan met je speech van 60 seconden.
De gemiddelde persoon is echter beleefd en luistert langer. 10 seconden en dan pas haakt hij af, als het hem niet bevalt, natuurlijk. En dan heb jij, volgens het "pitch-protocol nog niet de afsluitende vraag gesteld. Ga er maar aan staan om dan die vraag nog gehoord te krijgen. Dat lukt echt niet.

Maar wat dan wel:

Vasthoudend aan het gegeven dat iemand 10 seconden wil luisteren.
Waar ik in geloof is een verhaal waar jij in het kort, namelijk 2 zinnen, vertelt waarom je een praatje maakt met een wildvreemde. En dat is ongeveer 10 seconden.

Want daar gaat het om. Je wilt iets van iemand die jij vaag kent, waarvan je denkt dat hij je kan helpen. Alleen hij ziet jou als wildvreemde. Hoe maak je een wildvreemde enthousiast om verder naar je te luisteren?

Met die 2 zinnen van totaal 10 seconden.

3 praktische tips over wat er in die 2 zinnen staat:

  1. Waarom spreek je deze persoon aan (wat wil je van hem)
    Dit is het eerste wat je meegeeft. De persoon kan dan direct afhaken of besluiten door te luisteren. Bedenk dat iedereen “wil adviseren”, maar niet geadviseerd wil worden. Krijg je het idee dat er een luisterend oor is, dan…..
  2. Vertel hoe je heet en van welk bedrijf je bent
    (dat laatste als het er toe doet)
  3. Vertel je specifieke vraag.
    Dit lijkt hetzelfde als 1, maar dat is het niet. Hier vertel je waar je behoefte ligt (Kun je me helpen met…..)

Uit ervaring weet ik dat er enige tijd over heen gaat voor je de juiste specifieke vraag bij 3 hebt. Oefenen helpt.

Mijn laatste tip:

Spreek in de komende 2 weken elke dag één persoon aan die jou niet kent, maar waarvan je weet dat jij wel wat met hem/haar wilt, om je verhaal te checken. Iedereen heeft wel 2 zinnen tijd. Begin niet met: “heeft u even tijd”, want dan leg je het initiatief bij de ander. Begin bv met: Ik ben op zoek naar ……., weet u waar / wie enz enz. Specifiek zijn helpt de ander om het juiste antwoord te vinden.

Pas als je ook na deze 2 zinnen de aandacht hebt, kun je je “pitch” doen. Maar ook daar geldt: luister ook naar de ander. Want na deze 2 zinnen begint een gesprek.

In deze communicatieronde vertel je meer over de achtergrond van de vraag:

  1. Waar sta je voor
  2. Waarom zoek je
  3. Wat is jouw uniciteit (USP/Testimonials) (oftwel: waarom moeten ze jou hebben)
  4. De afsluitende vraag: Wat vraag je van de ander (een dubbeling met de eerste 2 zinnen maar noodzakelijk omdat je gesprekspartner dat vergeten kan zijn.

Check elke keer of je nog in gesprek bent met de ander. Uiteindelijk is deze persoon een wildvreemde. Als het gesprek aanknopingspunten heeft: Maak dan een afspraak om even verder te praten.


VRAGEN?

Dat oefenen kan ook met een ervaringsdeskundige. Je hebt vast nog vragen hoe te beginnen voor de goede toepassing ervan. Die had ik ook voordat ik succesvol was in het toepassen ervan in mijn omgeving. Als je me mailt, is mijn incentive: "Een gratis adviesgesprek  voor jou ter waarde van €500,-".

Mail voor gratis adviesgesprek naar info at rdgm punt nl

Er zijn meer aangename praktische blogs gemaakt Naar Blogarchief ›